Informasjon til våre kunder og samarbeidspartnere ifm korona-virus

Postet av OBF den 16. Mar 2020

Vi er i en krevende tid med mange nye utfordringer for både enkeltmennesker, familier og virksomheter. Her i OBF gjør vi det vi kan for at alle våre kunder skal kunne ha en så ordinær hverdag som mulig. Vi har iverksatt flere tiltak for å kunne opprettholde normal drift. Det er også iverksatt flere tiltak for å begrense smitte til samarbeidspartnere, kunder og ansatte. Vi ønsker gjennom dette å bidra til den nasjonale dugnaden. 

 

Inntil videre har vi svært begrenset bemanning på kontoret da vi har innført hjemmekontor for de fleste ansatte. Tilgjengeligheten på telefon og e-post er uendret. Det er per i dag ikke påvist smitte hos våre ansatte. Vi tar hensyn til ansatte som er i nær relasjon til personer som er som er i en sårbar situasjon. Dette betyr at vi har innført sterke begrensninger mht direkte kundekontakt inntil videre. 

 

Styrene i borettslag og sameier er nå inne i sin mest hektiske periode i året med forberedelse og gjennomføring av generalforsamlinger og årsmøter. Selv om mange av våre ansatte, pga myndighetenes anbefalinger har hjemmekontor eller har måttet organisere sin arbeidshverdag på en annen måte, er vi tilgjengelige for å bidra til å gjøre styrehverdagen enklere. Vi er tilgjengelige for dere. 

 

Som kunde og samarbeidspartner skal du fortsatt kunne stole på at vi gjør vårt beste for å holde hjulene i gang og yter god kundeservice. Bruk gjerne våre nettsider for å finne generell informasjon. Styremedlemmer har tilgang til informasjon via styreportalen. 

 

Vi vil holde kunder og samarbeidspartnere løpende orientert om hvilke tiltak vi gjør i OBF dersom rådene fra myndighetene endres, eller vi gjør endringer i våre nåværende rutiner. 



0 Kommentar

Gamle dører

Postet av OBF den 3. Mar 2020

Har du lagt merke til alle de forskjellige og iøynefallende dørene i Oslo? Kanskje er du så heldig å ha en original dør der du selv bor? Om ikke døren er fullt så fin som før, er kvaliteten på gamle dører ofte førsteklasses! Derfor kan det virkelig lønne seg å få den reparert, fremfor å bytte den ut. La oss ta en titt på hvordan dører har sett ut, og litt om vedlikehold.

Døren er det første man møter i huset. Derfor har inngangspartiet tradisjonelt vært en viktig og påkostet del av utsmykningen. De tidligste dørene hadde en enkel oppbygning: loddrette planker festet sammen av vannrette planker. Siden den gang har døren gjennomgått mange endringer. På 1700-tallet fikk man dører med innfelte treplater og glass. 1800-tallets dører og inngangspartier kjennetegnes ved de ulike stilperiodene. Sveitserstilen (trehus-stilen) hadde dypere utskjæringer og gjerne farget glass. Jugend-stilen kjennetegnes ved mye detaljer, og motiver fra dyre- og planteriket. Først på 1900-tallet ble glatte dører vanlig - de som er så typisk for funkisboligene fra 30-tallet. Visste du forresten at frem til ca. 1945 svingte dørene vanligvis innover? 

Hvorfor er døren slitt?

Vann og fuktighet er de verste fiendene for døren. Man kan jo bare tenke seg hva snø gjør med treverket når det blir liggende lenge. Jevnlig vedlikehold er derfor alfa omega! Hvis det er null håp for dørens fremtid, kan man alltids få laget en autentisk kopi. Dette vil harmonere med byggets øvrige arkitektur.

Det er mange som er opptatt av å bevare så mye som mulig av det opprinnelige. Husk derfor at byantikvaren kan gi tilskudd hvis man setter i stand opprinnelig inngangsdør. Byggogbevar har mange gode artikler om både reparasjon, fargevalg om dører, stilarter osv.

 

Kilde: 

https://www.byggogbevar.no/pusse-opp/vindu-og-doer/artikler/doerer-og-porter-en-veiledning-fra-byantikvaren-i-oslo


0 Kommentar

Powered by: Bloc