Arkiv
Dekker arbeidsgiver bredbåndet ditt?
Dersom arbeidsgiver dekker ditt bredbånd hjemme, må du dokumentere kostnaden for å få den refundert. Det mange ikke er klar over, er at bredbåndleverandøren enkelt kan bekrefte dette overfor hele boligselskapet og spare eiere for mye tid.
Slik blir dere klare for snø og kulde
Vinteren nærmer seg, men er boligselskapet forberedt på dalende snø, glatte gangveier og istapper hengende fra taket? Og hvem skal varsles i hvilke tilfeller?
Hva er et realistisk budsjett?
I løpet av høsten får styret tilsendt forslag til budsjett for kommende år. I utkastet har rådgiver tatt utgangspunkt i tidligere år, prisutvikling og planlagte prosjekter.
Kontantstrøm i OBFportalen
Er styret usikre på hvordan den økonomiske situasjonen i boligselskapet er? Og hva betyr det egentlig at selskapet har god eller dårlig likviditet? I OBFportalen kan dere nå få fullstendig oversikt – til enhver tid – over boligselskapets økonomi.
Alt om salg av fellesareal
Dersom eier i boligselskapet ønsker å kjøpe et areal som i dag tilhører fellesskapet eller utvide leilighetsarealet med egen bod, er det viktig å være klar over hva som må sjekkes opp, hvilke krav som stilles og hvordan man skal gå frem.
Når et styremedlem vil trekke seg midt i perioden
Du har påtatt deg et styreverv, men så skjer det endringer i livet ditt som gjør at du ikke lenger kan utføre vervet du har blitt valgt til. Hva gjør du da? Må du sitte ut perioden din eller kan du førtidig fratre ditt verv med loven i hånd?
Kan styret kreve tilgang til leilighetene ifm. vedlikehold?
Styret kan kreve å få komme inn i en leilighet i boligselskapet, men kun for å gjennomføre gyldig vedtatte vedlikeholdstiltak. I tillegg må eier varsles i forkant.
Nå kan styret håndtere all e-post i OBFportalen
For å sikre bedre kommunikasjon og tilgang, introduserer OBFportalen en teknologi som gjør det mulig for styret å integrere dagens e-post og samle alt på ett sted.
OBFportalen forenkler styrearbeidet
Enten du har brukt OBFportalen tidligere eller er helt ny, kan det være nyttig å få fullstendig oversikt over hvilke løsninger den kan by på. Med denne kan styrehverdagen bli vesentlig mer oversiktlig.
Generalforsamling/årsmøte gjennomført – hva nå?
Enten du er ny eller godt etablert i styret, er det faste oppgaver som står for tur etter gjennomført generalforsamling/årsmøte. Vi går gjennom oppgavene du har i vente.
Er du ny i styret?
Når du er nyvalgt i et styre har både du og eierne som har valgt deg, forventninger til arbeidet som skal gjennomføres i perioden som kommer. Det krever ingen forkunnskaper, men det lønner seg å gjøre seg kjent med oppgavene og ansvaret som følger med.
Hvem stikker av med årets hagepris?
1. august er fristen for å nominere hager og grøntanlegg til Oslo kommunes hagepris 2022. Tildelingen skjer gjennom en seremoni som normalt finner sted i september/oktober.
Bør dere øke felleskostnadene?
Vi nærmer oss halvveis i 2022, og det er nå lurt at styrene tar en ekstra titt på resultatet hittil i år. Dersom det er store avvik mellom kostnader og budsjett, bør styret ta stilling til om det er nødvendig å øke felleskostnadene fra 1. juli.
OBF har vært på dugnad
Rettere sagt, har vi ikke luket bed og ryddet fellesarealer, men vi besøkte flere boligselskaper rundt om i Oslo forrige uke. Deltakerne ble overrasket med kaffe, boller og brus og fikk en ekstra grunn til å ta en pust i bakken.
Sommerferie og styreverv: Slik løser dere det
Selv om styret skal ha sommerferie, betyr ikke det nødvendigvis at alle oppgavene i boligselskapet, gjør det. Derfor er det viktig at dere som sitter sammen i styret, avdekker når dere er tilgjengelig og hvem beboerne kan kontakte i hvilke uker og situasjoner.
Når utbetales styrehonorar?
Når man mottar styrehonoraret, avhenger av flere faktorer. Kanskje ønsker du å skatte annerledes enn hva som er listet opp i skattekortet? I denne artikkelen forklarer vi derfor enkelt hvilke steg styret må følge og når dere kan forvente å få utbetalt styrehonoraret.
Hvilke regler gjelder ved utleie av privat bolig?
Utleie blir mer og mer vanlig, men hva sier egentlig regelverket ved utleie av leiligheten der du bor – såkalt fremleie?
Derfor bør du ikke bruke privat e-post i styrevervet
Mange benytter seg av privat e-postadresse når en går inn i styrevervet, men hvor lurt er det egentlig?
Hvor mye må naboen min tåle?
Hvilke regler gjelder for når det skal være ro i nabolaget, og hvilke sanksjoner følger ved regelbrudd? Kan man kreve at eier som ikke følger felles regler må selge leiligheten?
Derfor er kostnadsfordelingen som den er
Synes du det er urettferdig at naboen med identisk leilighet betaler mindre i felleskostnader enn deg? Sameiebrøk og fordelingsnøkkel kan være vanskelig å forstå – og vanskelig å få fatt på. Vi forklarer hva som er grunnlaget for kostnadsfordelingen i borettslag og sameier, i tillegg til hva som skal til for å endre den.
Husk Vårrusken 2022
Vårrusken er en ryddeaksjon som inviterer hele Oslos befolkning til å bidra til en ren og trivelig by.
Husk å gi din aksept til eFaktura før 15. mai
Snart vil du ikke lenger automatisk motta eFaktura fra oss, til tross for at du har inngått en eFaktura-avtale med oss tidligere.
Mandag 21. mars starter vårrengjøringen
Et sikkert vårtegn er når Oslo kommune starter soping og fjerning av vinterens grusete spor. Dersom du har bil, og denne står parkert på kommunal vei, må du følge med på skilting i tiden fremover.
Hvor mye er vanlig i styrehonorar?
Med årsmøtet/generalforsamlingen rett rundt hjørnet, er det ikke uvanlig å begynne å tenke på hva årets styrehonorar bør ende på allerede nå. Dersom styret mener honoraret bør økes fra tidligere år, bør de også sette opp gode argumenter for hvorfor.
Hva er styrets oppgaver og ansvar?
Enten du er fersk i vervet eller en ringrev, kan det være lurt med en oppfriskning. Kanskje er du av dem som vurderer styreverv til våren og er nysgjerrig på hva det vil innebære? I denne artikkelen lister vi opp faste og løpende oppgaver styret har ansvar for å løse.
Dugnadsplikt – Må man delta på dugnad?
Våren er rett rundt hjørnet og det innebærer blant annet at dugnad i boligselskapet skal gjennomføres. Mange føler seg forpliktet til å delta, men er det dugnadsplikt i boligselskap?
Kan vi ikke bare bruke egenkapitalen?
Spørsmålet stilles av og til av styremedlemmer som planlegger et større prosjekt og ser etter muligheter for finansiering. Selv om det står oppført i årsregnskapet at selskapet står oppført med flere millioner kroner i pluss, kan det brukes?
Hvem er ansvarlig for å strø?
Er det kommunen eller gårdeier som er ansvarlig for at fortauet ikke er såpeglatt gjennom vinteren? Det kommer an på hvor i landet du befinner deg – og i Oslo – hvor i byen. I denne artikkelen forklarer vi hvem som er ansvarlig, samt hva du som beboer kan gjøre dersom arbeidet ikke blir utført.
Årshjulet – Hvilke frister gjelder?
Ettersom styrearbeidet blant annet innebærer å forholde seg til ulike frister, har vi samlet de viktigste for å gjøre hverdagen litt enklere. I denne artikkelen finner du en mal du kan laste ned og bruke som veiledning gjennom året.
Hva skjer hvis en beboer ikke betaler felleskostnadene?
Boligselskapets felleskostnader skal dekke løpende faste kostnader. Derfor er det også avhengig av at eierne forholder seg til den månedlige innbetalingen som er satt. Men hva blir utfallet dersom en eier unndrar seg å være med på å finansiere disse kostnadene? Vi forklarer gangen i prosessen og hvilke konsekvenser det kan få for eier.
Alt om årsmøte/generalforsamling
Årsmøtet/generalforsamlingen er boligselskapets øverste organ. Her har alle eierne i boligselskapet rett til å møte, foreslå saker, tale og stemme. Vi har samlet det du bør ha kjennskap til før, under og etter gjennomføringen av årsmøtet/generalforsamlingen.
Tilskudd til strømbesparende tiltak
Dersom deres boligselskap planlegger vedlikehold som samtidig kutter ned på strømregningen, er det verdt å ta en titt her. Vi har samlet noen gunstige tilskuddsordninger som bidrar til å redusere kostnaden på selve utførelsen av vedlikeholdet samt reduserer strømforbruket og dermed fremtidige utgifter.
Hva er IN-ordning og lønner det seg?
Individuell nedbetaling av fellesgjeld kan virke attraktivt for mange. Hva bør du tenke over og finnes det ulemper? Vi forklarer her hva IN-ordning er, hvilke fordeler og ulemper det kan gi og hvordan innbetalingen foregår.
Står du ansvarlig ved takras?
Som styremedlem er det deres ansvar å inspisere eiendommen for istapper som henger fra taket. Deretter skal dere sørge for å varsle folk om faren som er forbundet med å bevege seg i området. Vi har samlet det du som styremedlem bør være klar over i forbindelse med rasfare og forebygging av dette.
Tryggere bolighandel fra 1. januar 2022
1. januar 2022 kommer det viktige endringer i en lov med det noe kryptiske navnet Avhendingsloven. Disse endringene betyr at det stilles høyere krav til både selger og kjøper i form av opplysnings- og undersøkelsesplikt.
Teknologinøytrale boliglover
Torsdag 1. april 2021 vil flere endringer i borettslagsloven og eierseksjonsloven tre i kraft. Årsmøter/generalforsamlinger som er kalt inn før denne fristen, kan likevel avholdes digitalt fra og med 1. april. Dette gjelder selv om innkallingen er sendt ut før denne datoen.