top of page

Husk å gi din aksept til eFaktura før 15. mai

Snart vil du ikke lenger automatisk motta eFaktura fra oss, til tross for at du har inngått en eFaktura-avtale med oss tidligere.

Årsaken er en endring banken har kommet med, som har til hensikt å gjøre håndtering av eFaktura enklere for deg som kunde. Men for at det skal bli en realitet, må du som kunde gi din aksept eller «Ja takk til alle»-samtykke, som noen banker kaller det.

Sist oppdatert:

24. mars 2022

Aksepten innebærer at du som kunde vil motta eFaktura fra første regning fra alle bedrifter du har et kundeforhold til, og som tilbyr eFaktura.


Frist 15. mai

Fristen bankene har satt er 15. mai 2022. OBF anbefaler alle våre kunder å gi sin generelle aksept til å motta eFaktura fra alle utstedere som tilbyr dette, så snart som mulig. Da kan du fortsette å motta fakturaene i nettbanken eller betalingsappen du bruker. eFaktura.no har opprettet en side med fullstendig informasjon om hva endringen innebærer, samt besvarer generelle spørsmål.


Avhengig av korrekte opplysninger

For at vi skal kunne vite at du som kunde har aktivert «Ja takk til alle», benytter vi oss av ditt navn, telefonnummer og e-postadresse som identifisering. Dersom du opplever å ikke motta eFaktura til tross for at du har gitt «Ja takk til alle»-samtykke, kan du ta kontakt med oss for å påse at du er registrert med korrekte opplysninger. Opplysningene oppgitt i banken og i OBF, må stemme overens for at eFaktura skal bli utstedt.


Hva med avtalegiro?

Dersom du har inngått en avtale om AvtaleGiro med oss, blir ikke denne påvirket av endringene som trer i kraft fra 15. mai.


Ønsker du å opprett avtalegiro med OBF?

AvtaleGiro opprettes direkte i nettbanken når du betaler felleskostnadene. Følg linken for AvtaleGiro og anvisningene i din nettbank. Vær oppmerksom på at AvtaleGiro typisk trer i kraft først noen uker etter oppretting. Følg med på betalinger de første gangene og betal eventuelt manuelt inntil avtalen er i gang.


Hva betyr endringen for deg som kunde i OBF?

Dersom du gir din aksept innen 15. mai 2022, vil du motta fremtidige fakturaer som eFaktura. Dette gjelder også dersom du ikke tidligere har hatt en eFaktura-avtale med OBF.


Dersom du har en eFaktura-avtale med oss fra før, og ikke gir din aksept til banken før 15. mai, vil du etter 15. mai få tilsendt fakturaen som e-post eller brevpost.


Dersom du verken gir din aksept innen 15. mai eller har en tidligere eFaktura-avtale med oss, vil du motta faktura i e-post eller brevpost.


Spørsmål og svar

Jeg har opprinnelig en eFaktura-avtale med mitt boligselskap Sist måned fikk jeg likevel fakturaen tilsendt via brevpost/e-post. Hvorfor det?

– Ved utsendelse av fakturaer for mars, ble det ved en feiltakelse sendt faktura til enkelte eiere. Denne skal betales dersom det er fylt ut KIDnummer og beløp. Fakturakopier uten KIDnummer og beløp, er kun informasjonsgrunnlag for AvtaleGiro-trekket.


Jeg vet ikke hvordan jeg gir aksept eller svarer «Ja takk til alle» i min nettbank?

– For informasjon om innstillinger i din nettbank eller betalingsløsning, ta kontakt med din bank.

Vi hører fra deg!

Innspurten 11 C

0663 Oslo

Telefon:
22 12 23 40

E-post: firmapost@obf.no

  • LinkedIn
  • Instagram
  • Facebook
bottom of page