FAQ
Ofte stilte spørsmål
Finner du ikke svaret du trenger?
Vi er her for å hjelpe deg!
Felleskostnadene omfatter alle kostnader som gjelder boligselskapets drift. Felleskostnadene omfatter blant annet:
• Kommunale avgifter • Bygningsforsikring (NB! Eierne må selv tegne innboforsikring) • Driftskostnader som lys i oppgangene, trappevask, lønn til vaktmester, snømåking, alarm osv. • Nedbetaling av fellesgjeld • Ytre vedlikehold • Innvendig vedlikehold av fellesareal
Styret er ansvarlig for økonomien i boligselskapet, og de har mulighet for å øke felleskostnadene ved behov. Eierne vil som regel innen rimelig tid varsles om den planlagte økningen.
Nei, du kan ikke endre forfallsdatoen. Dersom det er ønskelig med en betalingsutsettelse, ta kontakt med oss på firmapost@obf.no eller 22 12 23 40.
Ja, vi tilbyr både eFaktura og AvtaleGiro. I dag kan du enkelt motta eFaktura ved å "takke ja til alle eFakturaer" i egen nettbank. Vi gjør oppmerksom på at denne aksepten kun gjelder for deg som fakturamottaker.
AvtaleGiro opprettes direkte i nettbanken når du betaler felleskostnadene, ved at du følger linken for AvtaleGiro og anvisningene i din nettbank. Det gjøres oppmerksom på at AvtaleGiro typisk trer i kraft først noen uker etter oppretting. Følg med på betalinger de første gangene og betal eventuelt manuelt inntil avtalen er i gang. Avtalegiro kan opprettes på vegne av andre.
Om du ikke har lagt inn avtalegiro eller aksept til eFaktura, vil du motta faktura på e-post eller per brevpost. Faktura per brevpost sendes først dersom du ikke åpner e-post med faktura innen 4 dager.
Kostnader med eiendommen som ikke knytter seg til den enkelte leilighet er å anse som felleskostnader. Felleskostnader skal fordeles mellom eierne etter brøk. Nærmere beskrivelse kan følge av vedtektene.
Nei. OBF sender alltid ut giroer i kjøpers navn. Det er viktig at kun disse benyttes slik at betalinger registreres korrekt.
Så fort vi mottar endelig bekreftelse fra eiendomsmegleren om at overtakelse og oppgjøret er gjennomført, vil du i løpet av kort tid få tilsendt giroer for felleskostnader. Betalingsfristen vil utsettes slik at du får god tid før forfall.
Går det imidlertid lang tid uten at du har mottatt giroer, må du gjerne kontakte oss via kontaktskjemaet på hjemmesiden.
Nei, den klare hovedregel er at Kabel-TV er å anse som en felleskostnad knyttet til eiendommen, da boligselskapet har inngått en rammeavtale med kabel-TV-leverandøren.
Ta gjerne kontakt med oss på vårt kontaktskjema, eller ring oss på telefon 22 12 23 40.
Som eier har man en rekke forpliktelser overfor boligselskapet. Manglende betaling er å anse som et betalingsmislighold. Kravet blir purret og fulgt opp etter gjeldende rutiner. Inndrivelseskostnader belastes skyldner. I ytterste konsekvens, vil betalingsmislighold resultere i salgspålegg av leiligheten.
Det er ikke registrert betaling av opprinnelig krav fra ditt boligselskap. Oppfølging av kravet er derfor overført til Klare Inkasso. Har du spørsmål til varselet kontakter du Klare Inkasso post@klareinkasso.no eller på tlf 75 40 36 00.
Er hovedkravet betalt I henhold til opprinnelig faktura etter at det ble utsendt purring på kravet, skal påløpte gebyr og renter betales innen forfall på varselet. Dersom du mener at kravet er betalt før utsendt inkassovarsel, kan det være at du har benyttet feil kid ved innbetaling. Ta kontakt med Klare Inkasso post@klareinkasso.no eller på tlf 75 40 36 00.
Er det to eiere av leiligheten må innfordringen mot begge eierne gjøres parallelt. Hovedkravet og renter skal kun skal betales èn gang, mens gebyrer og eventuelle salær skal betales av begge eierne. I praksis betyr dette at den ene fakturaen skal betales I sin helhet, mens medeier kun skal betale purregebyr/salær. Har du spørsmål til dette kontakter du Klare Inkasso post@klareinkasso.no eller på tlf 75 40 36 00.
Det vil i de fleste tilfeller være mulig å finne løsninger til beste for alle parter. Ta kontakt med Klare Inkasso post@klareinkasso.no eller på tlf 75 40 36 00 for å undersøke hvilke muligheter som finnes for deg.
